Taksvärkki Nepalissa: Yhdessä tehdään parempi koulu

Kuvat: Rabindra Khatri

kuva1 pieniReshma Mishra

8. luokka

oppilaskunnan hallituksen sihteeri

Shree Jyoti Jyoti Basic School

Jhapa, Nepal

Millainen on hyvä koulu?

”Koulussa vietetään 6–8 tuntia päivässä. Se on kuin oppilaiden toinen koti. Koulun pitäisi olla siisti ja turvallinen. Kaunis puutarha ja leikkikenttä ovat tärkeitä. Hyvässä koulussa on erilliset vessat tytöille ja pojille. Opettajien tulisi käyttää hauskoja ja innostavia menetelmiä. Oppilaiden motivoiminen on oleellista. Heitä pitäisi kannustaa erilaisiin aktiviteetteihin kuten tanssiin, laulamiseen, runoiluun ja kilpailuihin. Ne auttavat taitojen ja itseluottamuksen kehittämisessä.

Minun koulussani nuoremmat oppilaat saavat käyttää oppimisen apuna erilaisia leluja. Ruokakioskimme ei myy ollenkaan roskaruokaa. Tärkeintä on, että oppilaat, opettajat ja vanhemmat tekevät yhteistyötä. Yhdessä teemme koulusta hyvän paikan kaikille.”

kuva3 pieniAasish Sedai

9. luokka

oppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja

Saraswati Secondary School

Jhapa, Nepal

Minun kouluni

”Oppiminen ja koulutus ovat oppilaiden ja opettajien välistä kanssakäymistä. Minun kouluni nimi on Shree Saraswati Secondary School. Siellä on yli 600 oppilasta ja 24 opettajaa.

Koulussani on neljä rakennusta ja 30 luokkahuonetta. Tunneilla käytetään multimediavälineitä. Vähän aikaa sitten koulussa aloitettiin englanninkielisten materiaalien käyttö. Koulumme onkin saanut paljon kehuja. Koulullani on kaunis jumalatar Saraswatin temppeli. Kaikkialla on puita ja koulua ympäröi kaunis puutarha. Meillä on leikkikaluja nuorimmille oppilaille sekä mukavia patjoja, joilla he voivat istua ja opiskella. Nuorimmat saavat myös ilmaisen lounaan. Tämä on motivoinut heitä tulemaan kouluun säännöllisesti. Minun kouluni on mahtava, mutta parannettavaa löytyy vielä. Oppilaskunnalla on tärkeä rooli oppilaiden elämässä. Oppilaskunnan hallituksessamme on 11 jäsentä, joista neljä on tyttöjä ja seitsemän poikia. Toimimme oppilaiden oikeuksien parantamiseksi. Oppilaskunta esimerkiksi edistää tietoisuuden levittämistä huumeiden väärinkäytön vaaroista, ympäristön saastumisesta, lasten oikeuksista sekä hygieniasta ja puhtaasta juomavedestä.”

sushma pini uuuuuusssSushma Tamang

9. luokka

oppilaskunnan hallituksen jäsen

Shree Kavi Siromani Secondary School

Jhapa, Nepal

Oppilaskuntatoiminta motivoi

”Oppilaiden todellinen potentiaali paljastuu luokkahuoneen ulkopuolella. Oppilaskuntatoiminta on mahdollisuus oppia ja kehittää taitojaan. Kouluni oppilaskunnan hallituksessa on 15 jäsentä. Pidämme huolta koko oppilaskunnan hyvinvoinnista ja järjestämme erilaisia koulutuksia. Niiden teemoja ovat esimerkiksi viestintä, yhteistyö, johtamistaidot ja itseluottamus. Järjestämme myös maalauskilpailuja ja teemme katuteatteria sekä perheväkivallan ja huumeiden vastaista tiedotustyötä. Huolehdimme, että jokaisessa luokkahuoneessa on vedenpuhdistuslaite ja vesipulloja. Näin oppilaat saavat puhdasta juomavettä, eikä heidän tarvitse lähteä etsimään sitä ulkopuolelta kesken tuntien. Meillä on myös oma huone! Oppilaskunnan huoneessa on kirjoja, lehtiä, pelejä, urheiluvälineitä ja terveystietoa oppilaille. Oppilaskuntatoiminta on auttanut monia. Oppilaat ovat itsevarmoja ja he ovat saaneet taitoja, joita he voivat käyttää koko elämänsä ajan. ”

Reshma, Sushma ja Aasish saavat tukea oppilaskuntatoimintaan Taksvärkki ry:ltä. Suomalaisten nuorten Taksvärkki-keräyksen varat kohdistettiin Nepaliin lukuvuonna 2015–2016. Lue lisää ja katso nuorten videoviestit: www.taksvarkki.fi/nepal